Bekkeninstabiliteit

 

Bij bekkeninstabiliteit treden er klachten op van de bekkenring (bekken, heupen en lage rug).  Het komt zowel bij mannen als bij vrouwen voor. Bijvoorbeeld na een doorgemaakt trauma of door herhaald optreden lage rugklachten. Het komt echter vaker voor bij vrouwen, en dan met name tijdens en na de zwangerschap. De gewone dingen van het dagelijks leven zijn opeens niet meer zo gewoon: lopen, zitten, staan, liggen. De dagelijkse werkzaamheden en de manier van verplaatsen worden gehinderd door (min of meer ernstige) klachten. De pijn bij bekkeninstabiliteit kan op een van de volgende plaatsen gevoeld worden:  rug, onderbuik, bekkenbodem, bil, stuitje, bovenbeen, liezen en voorzijde schaambeen. We gaan ervan uit dat bij aanhoudende klachten in bovengenoemde gebieden de samenwerking tussen de spieren en gewrichten in de lage rug en bekkenregio niet meer goed functioneert. Het is dan van belang om allereerst de patient bewust de controlerende samenwerking tussen spieren en gewrichten weer op de juiste manier aan te leren. Vervolgens wordt met een oefenschema de belastbaarheid opgevoerd. We gaan hierbij uit van gegevens uit wetenschappelijk onderzoek. Specifieke scholing op dit gebied hebben we gevolgd aan de Universiteit in Gent en bij het Spine and Joint Centre te Rotterdam. Het Spine and Joint Centre is een Instituut waar een wetenschappelijke basis is gelegd voor onderzoek en behandeling van bekkeninstabiliteit. (zie de link boven deze paragraaf). De specifieke principes m.b.t. stabilisatie passen we in onze behandeling ook toe op klachten in de lage rug en in de nekregio.

 

Behandeling

De behandeling van de bekkeninstabiliteit is gericht op: 
Zorgen voor optimale voorwaarden voor herstel: goede conditie van spieren en gewrichten. Dit kan gebeuren door mobiliserende handgrepen. 
Helpen bij het vinden van evenwicht tussen voldoende rust en lichte training: het afstemmen van de belasting op de belastbaarheid. 
De fysiotherapeut speelt hierbij een adviserende en begeleidende rol        
Opstellen en begeleiden van een individueel oefenprogramma gericht op:

  • versterken van de spieren in de bekkenregio (rug-, buik-, bil- en bekkenbodemspieren),
  • vergroten van stabiliteit in de bekkenregio,
  • verbeteren van de algehele conditie.
  • adviseren bij het gebruik van hulpmiddelen: een bekkenband kan zinvol zijn.